Business Model Canvas er proteinpulver for din forretningsplan

Skal du have virkelig overblik over din forretning, dens arbejdsgange, pengestrømme, den måde, den interagerer med sine kunder og hvilke kundesegmenter, den rent faktisk betjener, så er Business Model Canvas løsningen.

Business Model Canvas er en meget visuel metode til at skabe det overblik, der skal til, for at du kan skrive den bedste og mest grundige forretningsplan for din virksomhed. Det giver det samlede overblik, ved at samle 9 centrale elementer i din virksomheds virke på et og samme stykke papir.

Modellen giver en forståelse over alle de relevante sammenhænge i virksomheden, som f.eks. hvilke kanaler I henvender jer til jeres kunder gennem, hvordan I vedligeholder jeres kunder, hvordan I genererer indtægter og hvordan jeres interne arbejdsgange og samarbejde med forretningspartnere foregår.

Når du står med det samlede overblik, som Business Model Canvas giver, vil du hurtigt opdage, at modellen giver et kraftigt skud proteinpulver til dit videre arbejde med din forretningsplan.

De 9 centrale elementerproteinpulver

For at give dig en bedre indsigt i modellens virkemåde, får du lige en gennemgang af de 9 centrale elementer i Business Model Canvas.

  • Value Propositions – Ingen virksomhed kan leve uden at have nogle værdier, de kan selve til deres kunder. Det kan være tjenester, ydelser eller produkter. Start derfor i midten af kanvasset med at definere jeres firmas value propositions.
  • Kundesegmenter – Definér derefter jeres kundesegmenter. Hvem køber jeres value propositions og hvad kendetegner de forskellige kundesegmenter.
  • Kanaler – Hvilke kanaler kommunikerer, distribuerer og sælger I jeres value propositions til jeres kundesegmenter. Der vil oftest være flere og måske meget forskellige kanaler, alt efter hvilken value proposition og hvilket kundesegment, det drejer sig om.
  • Kunderelationer – Hvordan etablerer og vedligeholder I jeres kunderelationer med de enkelte kundesegmenter.
  • Revenuestreams – Hvordan tjener I penge på de value propositions, I sælger til de forskellige kundesegmenter.
  • Nøgleressourcer – Hvilke nøgleressourcer er nødvendige for at kunne tilbyde jeres value propositions til jeres kundesegmenter. Her tænkes der både på fysiske ressourcer som bygninger og maskiner og på menneskelige ressourcer – ikke på personniveau, men mere på jobrolle og vidensniveau.
  • Nøgleaktiviteter – Hvilke nøgleaktiviteter skal der udføres af jeres nøgleressourcer for at kunne frembringe jeres value propositions
  • Partnerskaber – Hvilke aktiviteter får I leveret af eksterne ressourcer som f.eks. underleverandører, konsulenter og bureauer.

Som du kan se, kommer Business Model Canvas rundt om hele forretningen og undervejs vil I oftest opdage nye sammenhænge, genveje til bedre fortjenester eller nemmere arbejdsgange, nye kundesegmenter og meget mere.

Vil du vide mere, kan du købe bogen om Business Model Generation.

 

 

Leave a Comment